torsdag 30 juli 2009

Galdhøpiggen bestigning 2009-07-26!

Vi gick upp ca 08.30 efter att ha sovit ca 6 timmar,
Vi åkte hela vägen till Spiterstulen dagen innan och vi startade 17.00 i Borlänge.
Vi kom fram 01.00.


m
Spiterstulen (1100 m.ö.h.) är det optimala stället för flällvandrare i Norge!
spiterstrulen.no


Vi åt en ordentlig frukost ca 09.30 i stugan på andra sidan floden i Spiterstulen...

Vi gick Mot toppen ca 10.30!!!


I början var det skog (1250 m.ö h.)


Sen kom vi upp på snön (1650 m.ö.h.)


Fikapaus på ca 2000 m.ö. h. havet


Tomas & André tittar ut över Styggebrean glaciären....


Tomas och André på ca 2100 m


Vi ser toppen från 2150 m........Storjuvbrean Glaciären i
.......................................................Bakgrunden



Vi närmar oss toppen..


På Toppen!!...........................Inne i Toppstugan!


Tomas & André på toppen....................Jag på toppen......m
m
Vi stannade på toppen i ca en timme och jag pratade med mina barn.
André ringde runt och var så stolt!

Sen gick vi nedåt


Pisspaus på 2200 m
Det är svårt att hitta ett ställe med mäktigare utsikt när man lättar på blåsan...


Utsikt från 2150 m.............På väg ner (2100 m)
minst 10 av topparna
..............................................
är över 2200 m höga................................................



Kort taget mot toppen..........Tomas och André (2000 m)


...........Dalen och .............................Spiterstulen syns
Hellstugutinden
..............................nere i dalen
Tre toppar, den högsta 2345 m
................................................


Vi passade även på att åka på rumpan på några ställen ner för Galdhøpiggen!
Det var skit roligt!! (Filmer är 3:43 min)


Vi fortsätter neråt!


Det var väldigt stora stenar ........Vi närmar oss Spiterstulen
på vissa avsnitt
...................................................
Inte som att gå på promenad direkt
..........................................
m
Jag hade en GPS-Tracker på mig när vi gick upp på berget.
En GPS-Tracker är en liten GPS mottagare som lagrar information,
Så som position, hastighet, höjd m.m.
Sen kopplar man in den i en dator och det går att se jätte mycket statistik.


Skärmdump
m
Ganska häftigt!

Tiden stämmer inte riktigt, eftersom jag satte på den ett tag innan vi gick, och lika ett tag efter att vi kommit hem.
Höjden har också lite felmarginal. (Berget är bara 2469 m)

Totalt tog bestigning 10,5 timmar
5,5 upp, 4 ner och en timme på toppen.
m
Det är mäktigt att bestiga berg!
Nu har jag tagit de högsta i Sverige och Norge.
m
Få se vart vi åker nästa gång!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar